Rätt kompetens skapar mervärde på sociala medier

När facebook lanserades 2004 fick tjänsten ett bra mottagande. Redan i slutet av året använde 1 miljon facebook. Sociala medier var länge något som privatpersoner använde. Men ganska snart stod det klart att sociala medier även är en bra kanal för företag. I dag är det snudd på en självklarhet för företag att finnas på olika sociala medier. Men det krävs mer för att driva vinst i ett företag än att bara finnas på facebook eller instagram.

Att ha en sida på facebook eller andra sociala medier kräver främst engagemang. Varför ska man följa just ditt företag? Vad ger det dina kunder? Det finns några saker som är grundläggande om du funderar på att ta ditt företag till de sociala plattformarna. Rapporten svenskarna och internet visar hur användandet av social medier ser ut.

Då många företag faktiskt inte riktigt har insett hur stora möjligheter sociala medier kan ge rent affärsmässigt är det ett ypperligt tillfälle för dig som är intresserad av digitalisering att gå en Social media manager utbildning.

Först, skaffa dig kunskap. Borta är den tiden när den digitala biten hos företag sköttes med vänsterhanden eller man gav grannens son några hundralappar för att koda en hemsida. Finns det någon på företaget som skulle passa? Avsätt tid och låt personen lära sig och engagera sig i vad han eller hon ska göra. I dag finns det gott kom kurser inom ämnet för att få kompetensutveckling inom sociala medier. Titta på hur ser det ut hos andra företag, vad gillar konkurrenternas följare.

Som i så många andra delar på företag krävs en strategi. Detta gäller såklart även inom sociala medier. Det finns tre saker som är viktigt att lära sig om man ska satsa på just sociala medier.

  • Sociala mediestrategi
  • Organisk tillväxt
  • Annonsera på sociala medier

Genom rätt kunskap och engagemang kan man bygga affärer på sociala plattformar, det handlar bara om hur mycket du är beredd att satsa.

När du ändå är inne i de digitala tankarna kanske även en kurs i SEO – sökmotoroptimering kan intressera. Det är inte så abstrakt som det låter utan sökmotoroptimering, eller SEO som det också kallas, är konsten att optimera en webbplats så att den syns högt upp bland sökresultaten för viktiga sökord som din målgrupp använder när de letar efter information online.

Hos Nordic Tech Institute lär du dig digital marknadsföring med industriledande experter som hjälp. Upplägget är både praktiskt och teoretiskt och det spelar ingen roll var du befinner dig då kurserna är helt på distans. Nordic Tech Institute är marknadsledande inom kurser i digital marknadsföring och försäljning på distans. Bland kursdeltagarna finns både privatpersoner, egenföretagare, anställda på storbolag och allt där emellan. Så oavsett om du vill ta företaget till nästa digitala nivå eller planerar att byta karriär finns en kurs för dig.

8 apr 2022